Ale je! A za některé školy také „může“ NÚVR. Posláním Národního ústavu pro výzkum rakoviny totiž není jen špičková vědecká práce, ale i řada dalších – řečeno slovníkem indikátorů projektové výzvy – odborných a vzdělávacích aktivit. Nicméně bez ohledu na (pozitivně míněnou) narážku na formalistní slovník, edukační aktivity, kterým se odborníci NÚVR věnují ve prospěch vlastního týmu i směrem k ostatní odborné a laické veřejnosti, mají celospolečenský dopad. A to s dlouhodobou perspektivou i ambicí oslovit budoucí generace vědců a vědkyň, které bychom k akademické kariéře rádi přivedli.
V současnosti se v řadě oborů potýkáme s poklesem zájmu o vědeckou práci. Ostatně, jsme si vědomi i poměrně nízkého povědomí veřejnosti, co a k čemu ta věda vlastně je, jak to vůbec vypadá a kolik to stojí. S ohledem na budoucí rozvoj našich oborů potřebujeme identifikovat, inspirovat a motivovat nadané juniory. Tak trochu na pomezí mezi laickou a odbornou veřejností jsou magisterští studenti a na odborné pole již – více či méně srdnatě – vstupují začínající doktorští studenti. Letní školy nepochybně patří mezi příležitosti, které ty mladší mohou pomoci k „vědě“ směrovat a ty o něco zkušenější utvrdit v tom, že jsou na správné cestě, a vybavit je dalšími instrumenty, aby se jim po ní lépe kráčelo.
Odborníci našeho národního ústavu dosud zorganizovali dvě letní školy a jednotlivými přednáškami se podíleli i na několika dalších. Jak vyplývá z podstaty NÚVR, který je distribuovanou sítí špičkové expertizy napříč republikou, organizátoři a učitelé našich škol pocházejí jak z univerzit, tak z ústavů Akademie věd ČR – a navíc i ze špičkových zahraničních institucí. To je zároveň reperkusí narůstající vnitřní provázanosti týmů NÚVR a jejich internacionalizačního potenciálu.
4EU+ Against Cancer
Z podstaty věci jsou naše letní školy mezinárodní, nejen co se lektorů, ale i studentů týče. Letní školu „4EU+ Against Cancer“, konanou loni v Mariánských lázních a primárně organizovanou kolegy z pražských a brněnských uzlů NÚVR, jsme propojili s aktivitami (a zdroji) evropské univerzitní aliance 4EU+. Proto byli dalšími přednášejícími kolegové z univerzit v Paříži, Milánu a Heidelbergu, s nimiž spolupracujeme i v rámci našich vědeckých projektů. Škola byla orientována především na magisterské studenty relevantních oborů a tematicky propojovala problematiku nádorové biologie se základními informacemi s klinickým přesahem, které se týkaly zejména léčebných konceptů v onkologii. Nakonec do Mariánských Lázní dorazilo více než 30 studentů z Česka, Francie, Polska, Itálie a Německa.
Tumor Microenvironment and Immunity
Pro mladé doktorské studenty a post-doky v prvních letech po získání diplomu naši kolegové z Laboratoře imunoterapie Mikrobiologického ústavu AV ČR uspořádali ve spolupráci s týmem z Anatomického ústavu 1. LF UK a dalšími přizvanými lektory z několika států mezinárodní letní školu „Tumor Microenvironment and Immunity“. Do jihočeských Nových Hradů přijelo bezmála čtyřicet mladých vědců z Česka, Slovenska, Maďarska, Chorvatska a Gruzie, kteří prezentovali své výzkumné aktivity formou posterů. Těší nás, že letní škola věnovaná problematice nádorového mikroprostředí a imunoterapie se pod záštitou NÚVR uskuteční i letos koncem června a že už nyní diskutujeme o jejím dalším ročníku. Z toho je zřejmé, že sami frekventanti oceňují přínos letních škol – jak pro jejich odborný, tak i networkingový rozměr.
Nad rámec letních škol
NÚVR ovšem vede i další systematické edukační kampaně. Kolegové z pražského uzlu NÚVR, konkrétně z Anatomického ústavu 1. LF UK ve spolupráci s přednášejícími z 2. LF UK, BIOCEV a Přírodovědecké fakulty UK, nově akreditovali volitelný předmět a kurz doktorského studijního programu „Nové směry v morfologickém výzkumu“, jehož obsahem jsou především buněčně biologická témata. Více než tři desítky účastníků měly možnost se mimo jiné dozvědět, zda je zvýšený výskyt nádorů projevem stárnutí populace, jak nádorové buňky migrují, jak lze využít tkáňové kultury pro výzkumné a klinické účely nebo které genomické přístupy jsou vhodné při studiu lidských chorob.
Nezapomínáme však ani na středoškolské studenty a jejich učitele. Proto v současnosti probíhá – ve větší či menší míře ve všech uzlech NÚVR a s podporou řady jeho výzkumných skupin – příprava akcí typu „visit lab“, ale i propojování těchto aktivit s již preexistujícími programy typu „středoškolských akademií“.
Jsme si dobře vědomi, že všechny zmíněné edukační aktivity samozřejmě představují další exploataci našich vědců či vědkyň – za jejich spolupráci a nadšenectví jim proto patří velký dík! Věříme nicméně, že vložená energie je přínosem pro budoucnost studentů i dobrou investicí pro nás samotné.
Aleksi Šedo, ředitel NÚVR