Ve své laboratoři běžně využívá technologii CRISPR/Cas a neustále je fascinován tím, jak velký je zájem středoškolských studentů nejen o tuto problematiku. Dnešním středoškolákům vlastně trochu závidí jejich nevídané možnosti, které jim špičkové výzkumné instituce nabízejí. Fakt, že jsou motivovaní, nadšení a skvěle připravení, potvrzují i tři letošní finalisté celostátního kola Středoškolské odborné činnosti, kteří teprve berou za kliku toho opravdového vědeckého světa. Nicméně už nyní za své práce z oblasti onkologického výzkumu získali Cenu NÚVR.
-
Nakolik je podle vás atraktivní moci se dotknout špičkové vědy ještě před maturitou?
-
Co vás k vědě přivedlo? Inspiroval vás případně někdo z rodiny?
-
Může podpora výzkumného konsorcia, jakým je např. NÚVR, ještě více prohloubit zájem středoškoláků o vědu a připravit jim k ní cestu?
Michal Šmída
uzel Brno, CEITEC MU
zaměření na funkční genomiku
- Fascinuje mě zájem dnešních středoškoláků o vědu a výzkum a také jejich přehled o některých odborných tématech. Když to srovnám s dobou mého studia na gymnáziu, musím přiznat, že takové kvantum znalostí jsme k dispozici rozhodně neměli. Nyní je dostupné obrovské množství informací na internetu, spousta zajímavých vědeckých témat se diskutuje v televizi či různých podcastech, organizují se vzdělávací akce pro veřejnost, studenti středních škol navštěvují výzkumné instituce… Když nad tím tak přemýšlím, dnešním středoškolákům vlastně trochu závidím jejich nevídané možnosti. To vše v nich samozřejmě vzbuzuje zájem nejen o vědě slyšet, ale také se jí dotknout vlastníma rukama. Neustále mě překvapuje, jak velké množství středoškoláků mi píše s prosbou o letní vědeckou stáž nebo o Středoškolskou odbornou činnost (SOČ). A jsou přitom ochotni dojíždět do laboratoře několikrát týdně i z velké dálky. Slyšeli zkrátka o technologii CRISPR/Cas a chtějí si ji sami vyzkoušet ve špičkovém vědeckém centru. Díky tomu, že získají praktické zkušenosti v laboratoři už během střední školy, získávají zároveň obrovský náskok před svými vrstevníky.
- Odjakživa jsem se zajímal o biologii, proto jsem se už od základní školy účastnil různých biologických olympiád a soutěže SOČ. Po gymnáziu jsem se rozhodoval, zda jít studovat medicínu, nebo molekulární biologii. Jelikož ale vnitřně potřebuji věcem rozumět a chápat podstatu, proč se co děje, byla molekulární biologie nakonec jasnou volbou. Jako lékař bych byl navíc schopen pomoci pouze individuálním pacientům, zatímco jako vědec mohu pomoci obrovskému množství lidí po celém světě. Nakonec se oba světy skloubily dohromady a bádám na poli molekulární medicíny.
- Věřím, že existence konsorcia NÚVR může ještě dále prohloubit zájem středoškoláků o výzkum. Důležité je, aby se o jeho existenci dozvěděli – a to ideálně po celé republice. Je proto důležité NÚVR propagovat i na středních školách a organizovat různé aktivity pro středoškoláky. Jsem si jistý, že když uvidí, jaká excelentní věda se v českých podmínkách dělá, vzbudí to v nich ještě větší zájem. A navíc už se seznámí s jednotlivými výzkumnými tématy, udělají si jasno, čemu by se mohli a chtěli v budoucnu věnovat, a mohou svůj zájem více fokusovat. A pro NÚVR je nepochybně výhodné, že už budou přesně vědět, kam jít.
Adrian Svoboda
absolvent Gymnázia Boženy Němcové, Hradec Králové
oceněná práce Nové inhibitory pro překonání antracyklinové rezistence v nádorových onemocněních
Zuzana Zelenková
studentka Gymnázia Brno-Řečkovice
oceněná práce Využití 3D organoidů pro výzkum mozkových nádorů
Martin Nedecký
absolvent Gymnázia Jiřího Ortena, Kutná Hora
oceněná práce Epitelové organoidy jako model nádorových onemocnění iniciovaných mutacemi v genech Apc a Kras
- Adrian: Pro lidi, kteří mají zájem o vědy, nejen přírodní, ale i humanitní, je určitě super, že si už na střední škole mohou sáhnout na reálný výzkum. Bohužel mám dojem, že plno vrstevníků tyhle možnosti nevidí nebo nevnímá, a stále se tak pohybuje „jen“ na středoškolské úrovni. Takže čím více takových příležitostí bude dostupných, tím lépe.
Zuzana: Je to velmi atraktivní už proto, že nám to umožňuje získat určitý náskok před svými vrstevníky a naučit se spoustu nového. Vážím si toho, že jsem to měla možnost absolvovat.
Martin: A navíc čím dřív si člověk něco vyzkouší, ať už je to věda nebo cokoliv jiného, tím dřív zjistí, zda mu to vyhovuje, jaké to má výhody i nevýhody, a pak se může včas rozhodnout, zda u toho chce setrvat, nebo ne. Myslím si, že příležitostí k tomu je dost, jen se o nich ne vždy ví. Určitě hodně záleží i na vedení konkrétní střední školy – my třeba máme skvělého ředitele, který nám vždy tyhle příležitosti, pokud se objeví, nabízí a podporuje nás v nich. - Martin: Můj děda byl chemik, vědec. Mě vždycky zajímalo, jak věci fungují – a věda dává odpovědi na otázky, které napadnou v dětství asi každého. Někdo ty informace rád vstřebává pasivně, pro někoho je zase důležité nad každou aktivně hloubat. Takže já jsem jako dítě rozebíral budíky, a nakonec jsem skončil u rozebírání buněk ☺.
Zuzana: U mne to byla také hlavně zvídavost, mě prostě bavila už prvouka na prvním stupni základky. Někdo o mně říkal, že jsem byla šprtka, a já se vždycky rozčilovala, že to teda nejsem. Ale jo, asi jsem trochu byla… Mimochodem, moji rodiče vystudovali biologii, mamka se věnuje výzkumu v oblasti genetiky.
Adrian: Oba moji rodiče jsou farmaceuti, takže k tomu světu medicíny, chemie a biologie jsem měl odmalička poměrně blízko. Pokud si člověk v sobě pěstuje a rozvíjí takovou tu přirozenou zvídavost, kterou má každé dítě, tak ho to k vědě přivede. A čím víc o přírodním světě ví, tím víc ho fascinuje, jak komplexní je – a to ho žene dopředu, aby zjistil ještě víc. - Adrian: Pokud chceme mít u nás nebo obecně ve světě dobré vědce a kvalitní vědecké pracovníky, je určitě potřeba dát příležitost lidem, kteří to chtějí a kteří si za tím jdou, aby se mohli seberealizovat.
Zuzana: NÚVR je určitě velmi přínosná instituce, protože dává dohromady jednotlivé vědce, týmy a obory. Kdybych si mohla něco přát, bylo by to, aby mi NÚVR umožnil setkat se s nějakými vědeckými týmy.
Martin: Já také oceňuji asi hlavně tu myšlenku spojit vědce a projekty dohromady. Myslím, že do téhle chvíle to tady chybělo a že pro nějaký další pokrok ve výzkumu a ve vědě obecně je to prostě potřeba. Což NÚVR dělá a plní.