Bezmála sto vybraných studentů středních škol mělo možnost v průběhu října a listopadu navštívit některé z laboratoří výzkumných týmů Národního ústavu pro výzkum rakoviny. Během intenzivních interaktivních workshopů si tak alespoň na chvilku mohli vyzkoušet, jak se dělá věda.
Interaktivní workshopy, které NÚVR pilotně spustil právě letos na podzim v deseti termínech, byly do posledního místa zaplněné a přinesly studentům jak teoretickou přípravu, tak praktickou laboratorní práci. V Ústavu biochemie a experimentální onkologie 1. LF UK nabídli středoškolákům „Mikroskopický pohled do nitra rakovinných buněk“ (hlavní lektor Martin Sztacho) a odpověď na otázku „Quo vadis, (nádorová) buňko?“ (hlavní lektor Petr Výmola). V Ústavu molekulární genetiky AV ČR pak umožnili středoškolákům na chvíli se vžít do role DNA detektiva a odhalit „Tajemný druh pod lupou – je sekvenace přesnější než mikroskop?“ (hlavní lektor Michal Kolář).
„Obrovsky mě těší zájem středoškolských učitelů a jejich studentů o výzkum rakoviny. Setkávat se s talentovanými a motivovanými středoškoláky je velmi osvěžující a inspirativní, proto jsem rád, že i nám se podařilo zanechat v nich pozitivní stopu. Jak jsme se dozvěděli, většina z nich se totiž chystá studovat biologii nebo medicínu a mnoho z nich už nyní zvažuje práci v biomedicínském výzkumu,“ říká Aleksi Šedo, ředitel NÚVR, s tím, že středoškoláci ocenili zejména možnost seznámit se některými laboratorními metodami, vyzkoušet si jejich fungování v praxi a pochopit jejich význam pro onkologický výzkum.
„Všem kolegyním a kolegům z NÚVR bych chtěl moc poděkovat za spolupráci na středoškolských kurzech a především za jejich entuziasmus, se kterým se talentovaným ‚juniorům‘ nad rámec své běžné činnosti věnovali. Osobně si toho velmi vážím a už teď se těším na další kolo workshopů v první polovině roku 2025, které bude ještě intenzivnější!“ dodává Aleksi Šedo. Velký dík patří také Petru Flachsovi a Petru Němečkovi, pedagogům z Gymnázia Jiřího Ortena v Kutné Hoře, kteří spolu se svými studenty poskytli cennou zpětnou vazbu a spoustu nápadů pro další vylepšení interaktivních workshopů NÚVR.
„Každopádně se sluší dodat, že příprava budoucích profesionálů, které se věnujeme ve spolupráci se středními školami, ale i v nově akreditovaných doktorských studijních programech, nových předmětech a přednáškových cyklech v kurikulech partnerských fakult, je aktivitou, která vysoce přesahuje projektové období NÚVR,“ naznačuje Aleksi Šedo.